Jukolassa 2. osuus merkittävässä roolissa, Venloilla vaativa viesti alusta loppuun – ratamestareiden vinkit huipuille ja kuntoilijoille

Kuva Venlojen viestin lähdöstä 2016. Kuva: Kestävyysurheilu.fi

Kuva Venlojen viestin lähdöstä 2016. Kuva: Kestävyysurheilu.fi

Missä vaiheessa Jukolan viesti ratkaistaan kärjen osalta? Entä tuleeko Venlojen viestissä isoja eroja ennen ankkuriosuutta? Miten heikommilla taidoilla varustettu suunnistaja selviää Joensuu Jukolassa? Alla ratamestareiden mietteitä kaikille Jukolan suunnistajille.

- Tässä hommassa on vähän kahden vaiheilla, kun intensiivinen työ hämärtää todellisuutta. Riittävän kauan kun zoomailee ja tarkastelee rastivälejä tietokoneen näytöltä, niin sitä ajattelee, että voi kun näistä tuli niin helpot radat. Mutta ei ne silti taida olla helppoja? Kyllähän siellä eroja tulee suunnistamallakin.

Yllä oleva pohdinta Petri Vainion suusta. Kaikki tietävät sen tunteen: kun jotain työtä tekee riittävän kauan, iskee epävarmuus. Tuleeko tästä sittenkään hyvä?

Erityisesti suunnistuksessa rastiväli näyttää helpolta, kun sitä katsoo tietokoneen ruudulta tai olohuoneen sohvalla. Varsinkin jos sen tekee 1000, kuten ratamestari.

Eli luotetaan siihen, että vaativaa suunnistusta on luvassa.

Jukola lahto2014 1Jukolan toisella osuus voi olla pimeässä vaativa pätkä. Kuva: Kestävyysurheilu.fi

Entä mitkä osuudet ovat niitä avainosuuksia?

Simo Martomaa kertoo, että Jukolan viestissä kakkososuus tulee olemaan erittäin tärkeä osuus menestystä ajatellen. Tavallisesti kolmas osuus on ollut Jukolan ”pitkä yö”, mutta Joensuu Jukolan järjestäjät päättivät tehdä kakkososuudesta vaativimman ja pisimmän sen vuoksi, että lyhyen kesäyön pimein hetki ajoittuu tälle osuudelle.

- Kakkososuus tulee olemaan merkittävässä osassa ja sillä osuudella saattaa pudota monta sellaista joukkuetta, jolla muuten voisi olla mahdollisuuksia pärjätä viestissä.

- Riippuu toki säästä, mutta etenkin pilvisellä tai sateisella ilmalla tämä osuus on vaativa. Uskon, että moni kärkijoukkue pistää todella kovia miehiä tälle osuudelle, Martomaa ennakoi yli 14 kilometrin kakkososuutta.

Hän muistuttaa, että aina osa huippujoukkueista klaaraa osuuden kuin osuuden. Sen vuoksi yöllä epäonnistuneiden joukkueiden on vaikea kuroa syntynyttä eroa umpeen, sillä päivänvalon palattua kärjessä mennään joka tapauksessa todella kovaa ja suhteellisen tarkasti.

Venloilla vaativaa alusta loppuun

Venlojen viestin osalta Martomaa on tyytyväinen siihen, että naiset saavat tällä kertaa viestin joka on vaativa niin taidollisesti kuin fyysisestikin.

- Korkeuseroja on kilpailukeskuksen vieressä ja vaativaa suunnistusta on tarjolla heti lähdöstä alkaen. Venlojen viesti on vaativampi verrattuna aiempiin vuosiin.

Petri Vainion mukaan naiset ovat joutuneet välillä paitsioon maaston suhteen.

- Usein kilpailukeskuksen sijoittelun takia lyhyempiä ratoja suunnistavat Venlat ovat joutuneet vähän niin kuin jämämaastoon, sillä keskuksen lähialueet eivät ole olleet suunnistuksellisesti parasta aluetta. Meillä on toisin. Täysipainoista ja vaativaa suunnistusta on tarjolla alusta loppuun, hän lupaa.

Martomaa toivoo, ettei Venlojen viesti ratkeaisi turhan aikaisin, vaan jännitys säilyisi loppuun asti. Vaativassa maastossa kaikki on mahdollista.

Vainio on sitä mieltä, että ankkuriosuudelle lähtiessä naisten väliset erot voivat olla jo suuria.

- Toisaalta ankkuriosuus on kahdeksan kilometriä pitkä. Tiomilassa nähtiin, mitä Tove teki, Vainio palauttaa mieleen Göteborgin tapahtumat toukokuun alusta.

Ruotsin keväisessä suurviestissä Stora Tunan Tove Alexandersson lähti ankkuriosuudelle sijalta 12 yli seitsemän minuuttia kärjen perään ja tuli maaliin voittajana.

- Isojakin eroja voi vielä kuroa ankkuriosuudella kiinni, Vainio vakuuttaa.

JukolanViesti2017MaastoJSilvennoinenEnon maasto on osin peitteistä. Kuva: Jussi Silvennoinen/Joensuu-Jukola

Ei kohtuuttoman vaikeaa

Huiput löytävät rastit aina vähintään mutkan kautta. Jukola-viikonloppuna viesteihin osallistuu kuitenkin suuri joukko sellaisia, jotka oikeasti pelkäävät sitä löytyykö rasti ollenkaan.

Martomaan mukaan kenenkään ei kannata pelätä. Radoista ei ole pyritty tekemään kohtuuttoman vaikeita.

- Ratojen pitää kuitenkin olla sellaisia, että kaikilla on mahdollisuus niistä läpi päästä. Lisäksi maastossa on joka puolella teitä, josta voi käydä hakemassa vauhtia, hän sanoo.

Petri Vainion mukaan myöhästynyt kesä auttaa rastien löytämisessä.

- Epävarmojen suunnistajien kannalta helpotus on se, että täällä kevät on aika paljon myöhässä, joten maasto ei ole niin peitteistä kuin normaalisti kesäkuun puolivälissä.

Tiheässä tarkkaan

Vielä on aikaa käydä pari kertaa kuntorasteilla ennen kesäkuun puolivälin suunnistusjuhlaa. Mihin siis pitäisi kiinnittää huomiota, jotta lippu löytyisi suoraan Harpatissa? Vastaus on yksinkertainen: myöhäisestä keväästä huolimatta vuoden 2017 jukolamaasto on aiempia vuosia peitteisempää. Kuntorasteilla eteen tulevissa tiheiköissä ja muilla huonon näkyvyyden alueilla kannattaa skarpata.

- Eihän kuntorasteille tiheikköjä saa tilaamalla, mutta kannattaa opetella etenemään tarkasti siellä missä ei näe eteensä. Siellä suunnistus on vaikeampaa kuin muissa maaston osissa, Vainio vinkkaa.

-Juho-Veikko Hytönen

Jukolan viesti suunnistetaan 17.-18. kesäkuuta Joensuun Enossa. Kuvia kilpailumaastosta voi käydä katsomassa sekä tapahtuman sivuilta, että Jukolan viestin Facebook-sivuilta.

Lue myös: "Jukolan viestiin vajaa kaksi viikkoa – ratamestareiden työ on rastien vientiä vaille valmis"

"Miten Joensuu-Jukolan ratamestarit pakottavat suunnistajat omaan työhön?"

mila boxi

Premiumsport.fi

JÄMI147

Ad16605771St1Sz3466Sq110867070V0Id1