Jukolan viestiin vajaa kaksi viikkoa – ratamestareiden työ on rastien vientiä vaille valmis

Jukolan viestin lähtö 2016. Kuva: Kestävyysurheilu.fi

Jukolan viestin lähtö 2016. Kuva: Kestävyysurheilu.fi

Enon kilpailumaastossa elementtejä lähes joka Suomen kolkasta.

Joensuu-Jukolaan on aikaa vajaa kaksi viikkoa ja järjestelyorganisaatiossa on kiire viime hetken valmisteluissa. Ratamestariryhmässä sen sijaan suurimmat hommat on jo tehty: vain rastiliput ja leimasimet on viemättä metsään. Kestävyysurheilu.fi haastatteli Venlojen ja Jukolan viestin ratamestareita Simo Martomaata ja Petri Vainiota.

- Tässä vaiheessa ei ole enää paljon tekemistä. Stressaavin vaihe oli helmi-maaliskuussa, kun kartat lähtivät painoon ja ne pussitettiin sen jälkeen. Se on iso työvaihe, kun 15 000 karttaa painetaan ja laitetaan pussiin. Uskomattoman monta asiaa voi mennä pieleen. Pitää olla todella tarkkana, valaisee Martomaa.

Nyt kartat ovat pussissa ja pussit sinetöity. Lauantaina 17. kesäkuuta hieman ennen kello 14.00 kumahtavia kirkonkelloja näitä karttoja ryhdytään jakamaan Venlojen viestin avausosuuden suunnistajille.

Ratamestarit tekevät molempien viestien ratoja

Tiettävästi ensimmäistä kertaa Jukolan historiassa tapahtuman kaksi ratamestaria tekevät molempien viestien ratamestarityötä. Aiemmin yksi on toiminut naisten ratamestarina ja toinen miesten. Ratamestarikaksikon mukaan tämä työjärjestely on onnistunut.

- Tässä hommassa tulee todella nopeasti sokeaksi omille ratkaisuilleen. On hyvä, että joku on antamassa palautetta, Martomaa toteaa.

Miesten urakka alkoi jo vuonna 2013 ja työtä on riittänyt. Ei kuitenkaan ihan niin paljon kuin Martomaa olisi kuvitellut. Ehkä esityö on tehty jo edellisen 25 vuoden aikana, sillä vielä kymmenen vuotta sitten Suomen kärkisuunnistajiin kuuluneelle Martomaalle kartat, radat ja niiden suunnittelu on tullut tutuksi.

- Olen tuntenut kisamaaston erittäin hyvin jo pitkään ja se on helpottanut työtä. Lisäksi ratamestariryhmässä työnjako on toiminut todella hyvin, Martomaa perustelee.

Ratamestariryhmän puheenjohtaja Jussi Silvennoinen on ”suojellut” ratamestareita kaikelta muilta tehtävään kuuluvilta velvollisuuksilta ja hoitanut yhteydenpidon muuhun järjestäjäorganisaatioon, maanomistajiin ja viranomaisiin. Kaksikko Martomaa/Vainio on saanut keskittyä ratasuunnitteluun.

Miehet ovat olleet yhtä mieltä ratasuunnittelun suurista linjoista alusta asti.

- Teimme ensimmäiset hahmotelmat radoista vuonna 2013 toisistamme erillään, mutta tekemämme radat olivat lähes samanlaiset, Martomaa nauraa.

Ratoja ei ole tarvinnut muokata edes tv-tuotannon takia. Televisioryhmän osalta vaikein tehtävä on ollut aikataulun laatiminen: milloin kärkijoukkue saapuu kullekin tv-rastille?

Maasto ei mistään kotoisin

Ratamestareiden mukaan Joensuu-Jukolan maastotyyppi vaihtelee. Usein kilpailujen maastoja voidaan kuvailla muutamalla sanalla, mutta Enossa kilpailualueella on useita erilaisia maastotyyppejä ja suunnistajan on hallittava nämä kaikki onnistuakseen.

Maasto koostuu Harpatinvaarasta ja sen ympärillä olevista pienemmistä, mutta paikoin jyrkistä mäistä. Harpatinvaaran länsirinne on osaksi kallioista, mäntyvaltaista metsää. Kuusikkoinen itärinne on puolestaan kivikkoisempi ja monin paikoin peitteisempi.

HarpattiVanhaKarttaPala Harpatin vanhasta kartasta. Suurempi kartta nähtävillä Joensuu-Jukolan sivuilla.

Martomaa kertoi toisessa haastattelussa, että Enon maasto ei ole mistään kotoisin, sillä siellä on lähes joka Suomen kolkan maastotyyppiä: eteläsuomalaista kalliomaastoa, keskisuomalaista mäkimaastoa, karjalaista vaaramaastoa ja hämäläistä rytöä.

- Lapin tuntureita meillä ei sentään ole, mutta parhaassa tapauksessa yhtä paljon hyttysiä, joten pohjoisen ihmisetkin tuntevat olonsa kotoisaksi, Martomaa nauraa.

Ratamestareiden, järjestäjien, urheilijoiden ja muun suunnistusväen onnistumisia voi tulla seuraamaan Enon kirkonkylälle 17.-18. kesäkuuta. Martomaa muistuttaa, että kilpailukeskus on kovalla maalla.

- Kilpailukeskuksesta ei tule tällä kertaa mutavelliä. Lenkkareilla pärjää. Tervetuloa!

Minkälaista ratamestarityötä Joensuu-Jukolassa nähdään ja mitkä osuudet ovat avainasemassa menestyksen kannalta? Siitä lisää tässä.

-Juho-Veikko Hytönen

oroc mainos

Premiumsport oroc 400X350

Premiumsport.fi

JÄMI147

inov 8 alapanoraama