130 km melontaa, 350 km maastopyöräilyä ja 84 km swimrunia – suomalaisjoukkue neljäs seikkailukilpailussa Tukholmasta Turkuun

Kuva: Agatha Poveda

Kuva: Agatha Poveda

Tukholmasta pääsee Turkuun 12 tunnissa laivalla ja tunnissa lentämällä. Euroopan yksi kauden merkittävimmistä seikkailukisoista Nordic Islands Adventure Race toi nopeimmat joukkueet Itämeren yli vajaassa neljässä vuorokaudessa. Samalla kilpailijoille tutuksi tulivat monet eri lajit ja Ahvenanmaan saaristolaiselämä.

Pituudeltaan noin 600 kilometrin mittainen kilpailu starttasi viikko sitten sunnuntaina Tukholman vanhasta kaupungista ja kulki Tukholmasta Roslagenin kautta Ahvenanmaalle ja sen läpi Turkuun, jossa maali sijaitsi.

Lajeina kilpailussa olivat muun muassa juoksu eri muodoissaan, pyöräily, köysikiipeily, packraft, melonta, swimrun sekä suunnistus. Voittajajoukkue Swedish Armed Forces Adventure Team saapui maaliin ajassa 84 tuntia 35 minuuttia ja 39 sekuntia keskiviikon ja torstain välisenä yönä.

Suomalaisjoukkue Multisport.fi sijoittui kilpailussa neljänneksi. Joukkueessa kilpailivat Petri Forsman, Pauliina Pohja, Ville Mäkelä ja Jaakko Mäkelä.

Seikkailukilpailu sisälsi kaikkia asiaan kuuluvia tilanteita eli muun muassa väsymistä, välinerikkoja ja yllättäviä muutoksia kilpailureittiin.

NIAR3HonzaZakKuva: Honza Zak

Maastopyöräilyssä muilla kotikenttäetu

Petri Forsman kertoo, että Multisport.fi:n kilpailu lähti heikosti käyntiin, sillä suomalaisilla oli vaikeuksia saada ilmaa omiin packrafteihinsa heti Tukholmassa. Tämä vaikutti myös packraft-melontaosuuden jälkeen, sillä Tukholman kaupunkialueella suoritettujen tehtävien jälkeen kilpailijoiden tuli maastopyöräillä Ruotsin pääkaupungista noin 250 kilometriä Grisslehamniin. Tällä osuudella kotikenttäetu vaikutti.

- Ero kasvo selvästi kärkeen, kun ei ollut kovavauhtisia paikallistuntemuksella varustettuja tiimejä ympärillä. Tämän lisäksi ketju katkesi kahdesti ja niitä paikkaillessa ja yhden rengasrikon lisäksi menetimme puolisen tuntia. Toinen puoli tuntia tuli sitten kun myöhästyimme puolen tunnin välein kulkevasta laivasta puoli minuuttia, Forsman kertoo.

NIARTukholman keskustassa suoritettiin köysikiipeilyosuus. Kuva: Honza Zak

Grisslehamnissa oli määrä alkaa melontaosuus yli Ahvenanmeren. Kilpailun yksi rasti sijaitsi Märketissä, jossa kulkee Suomen ja Ruotsin eteläisin maaraja. Märketistä osuus jatkui Manner-Ahvenanmaalle.

Ennen siirtymistä melontaosuudelle suomalaiset päättivät levätä ja lepotauon aikana merimelontaosuus päätettiin perua kaksimetrisen aallokon vuoksi. Näin ollen Ahvenanmeren suomalaiset ylittivät laivalla ja kilpailu käynnistyi uudestaan Ahvenanmaalta.

84 kilometriä swimrunia

Ahvenanmaan osuus käynnistyi Eckeröstä 84 kilometrin swimrun-osuudella, jossa suomalaiset taivalsivat yhtä matkaa ruotsalaisjoukkueen kanssa ensimmäiset 15 tuntia, kunnes joukkueet tekivät eri reitinvalinnan. Swimrun-osuus vaihtui Saltvikissa juoksuun.

Joukkue päätti levätä kesken juoksuosuuden, joskin Forsmanin mukaan paras lepopaikka olisi ollut heti swimrunin jälkeen. Sen sijaan kajakkiosuudella Manner-Ahvenanmaalta Kumlingeen joukkue onnistui muihin nähden erinomaisesti.

- Kerrankin pääsi kunnollisilla kajakeilla melomaan näissäkin kisoissa. Osuus sujui meiltä todella hyvin, vauhti oli hyvä, eikä yhtään suunnistusvirhettä tehty.

NIAR5KristenOliverLopen uupunut kilpailija. Kuva: Kristen Oliver

Kajakkiosuudelta suomalaiset saapuivat jo yön pimennyttyä. Edessä oli lepo, sillä joukkueella ei ollut hinkua lähteä pakcraft-osuudelle pimeässä. Tosin kovasta rasituksesta huolimatta Forsman kärsi nukahtamisongelmista, eivätkä hyttyset tehneet nukkumisesta yhtään helpompaa. Vesille joukkue pääsi hieman valoisan jo tultua.

- Osuus sujui hyvin ja eroa taisi tulla pääasissa kalustolla. Parhaat packraftit kulkevat 1-2km/h kovempaa kuin meidän perusmallit. Noin 18 tunnin osuudella kalustolla voi saavuttaa merkittävän edun, jos vauhti muuten on noin 4-5 kilometriä tunnissa, Forsman selvittää.

Pyörän päällä nukahtelua

Keskiviikkoiltana suomalaiskilpailijat olivatkin jo Taivassalossa Manner-Suomessa, josta matka jatkui maastopyörillä kohti Turkua. Tässä vaiheessa matkan rasitus alkoi painaa ja matka edistyi hitaasti kilpailijoiden nukahdettua pyöräntankoon.

Maaliin joukkue saapui torstaina hieman ennen aamukahdeksaa. Ensimmäisenä maaliin saapunut Estonian ACE Adventure oli maalissa keskiviikkona hieman ennen puoltayötä, mutta joukkueella oli enemmän sakkominuutteja kuin vajaa tuntia myöhemmin maaliin saapuneella ruotsalaisjoukkueella, jonka myötä virolaiset tippuivat toiselle sijalle.

NIAR2HonzaZakKuva: Honza Zak

Kolmanneksi sijoittunut Haglöfs Silva oli maalissa pari tuntia ennen suomalaisia. Viimeiset joukkueet saapuivat maaliin vasta lauantaina.

- Mahtavat maisemat, hyvä tiimi ja reittikin oli hieno läpileikkaus saaristolaiskulttuurista, Forsman tiivisti vajaan neljän vuorokauden reissun Tukholmasta Turkuun.

-Juho-Veikko Hytönen

Nordic Islands Adventure Racen reittikartan, tulokset ja väliajat on katsottavissa Aworldseries.com -sivuston live-osuudesta.

Premiumsport.fi

ulvang banneri